29 September 2013

Bayi Tidak Berak

09:27 0 Comments
Bayi yang HANYA minum susu ibu, kejadian tidak berak selama beberapa hari sering berlaku. Menurut pakar, susu ibu tidak mengandungi bahan yang tidak diperlukan. Semuanya diserap oleh tubuh bayi. Ianya NORMAL jika bayi apabila memasuki usia 2-3 bulan dan tidak berak selama beberapa hari.


Apa yang perlu di ambil perhatian?

  • Pastikan bayi kencing seperti biasa
  • Perut tidak kembung atau keras
  • Bayi aktif dan tidak kerap menangis **menangis mungkin disebabkan oleh banyak faktor, kenalpasti faktor-faktor tersebut sebelum membuat apa-apa kesimpulan.
  • Susukan bayi dengan kerap dan pastikan bayi mendapat foremilk dan hindmilk yang secukupnya. **bayi yang tidak mendapat cukup susu juga mempunyai kebarangkalian untuk tidak berak dengan kerap
Bila perlu merujuk pada doktor?

  • Bayi sering menangis
  • Perut bayi bengkak dan keras
  • Bayi tidak mahu menyusu
  • Bayi kerap muntah - susu mungkin tidak masuk ke saluran usus dan memenuhi perut
Sekiranya bayi anda tidak berak, jangan panik. Monitor perkembangan bayi dan sekiranya bayi tidak sembelit ketika berak biasanya tidak ada apa yang perlu dirisaukan. Bila mereka berak anda boleh periksa warna najis mereka dan kenalpasti kesihatan mereka.

Bagaimana jika bayi 1 tahun ke atas alami sembelit?

Shaklee boleh membantu kanak-kanak berusia 1 tahun ke atas yang mengalami masalah sembelit. Mealshakes Shaklee kaya dengan serat yang membantu peristalsis kolon dan perut (pembuangan air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada badan.

Meal Shakes
544g
Harga runcit Meal Shakes semenanjung Malaysia RM114
Hubungi saya untuk harga murah!

Testimonial Mealshake bantu atasi sembelit:







Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

28 September 2013

Set Produk Shaklee

09:32 0 Comments
Assalamualaikum. Shaklee mempunyai 16 rangkaian set lengkap bagi produk kesihatan mengikut keperluan kita semua. 


1. Set Kesihatan Keluarga
- ESP Soy Protein Isolate Powder
- Vita-Lea Iron Formula
- Sustained Released Vita C 500mg
- B-Complex

2. Mighty 3 Gem Programme
- Meal Shakes
- Performance Drink
- ESP Soy Protein Isolate Powder

3. Set Kesihatan Tulang dan Sendi
- Advanced Joint Health Tablet
- Ostematrix
- Omega Guard

4. Set Kesihatan Wanita
- GLA Complex
- Ostematrix
- Omega Guard

5. Set Kesihatan Lelaki
- Omega Guard
- Vita E Complex
- Zinc Complex

6. Set Kesihatan Penghadaman / Perut
- Peppermint Ginger Plus
- Herb Lax
- Alfalfa Complex
- ESP Soy Protein Isolate Powder

7. Set Super Detox
- Alfalfa Complex
- DTX Complex
- Garlic

8. Set Rejuvenasi
- DTX Complex
- Nutriferon

9. Set Imunisasi / Pertahanan
- Sustained Released Vita C 500mg
- Zinc Complex
- Garlic

10. Set Antioksidan
- Carotomax
- Vita E Complex
- Sustained Released Vita C 500mg

11. Set Awet Muda
- Vivix
- Nutriferon
- ESP Soy Protein Isolate Powder

12. Set Flawless Beauty
- Vivix
- Shaklee Collagen Powder
- Sustained Released Vita C 500mg

13. Set Kesihatan Jantung
- Omega Guard
- Alfalfa Complex
- Vita E Complex
- Lecithin
- Garlic
- ESP Soy Protein Isolate Powder

14. Set Kawalan Gula / Diabetes
- ESP Soy Protein Isolate Powder
- Vita-Lea Iron Formula
- GLA Complex
- Alfalfa Complex
- Sustained Released Vita C 500mg
- Zinc Complex

15. Set Shaklee Shape-Up
- Lecithin
- Herb Lax
- Cinch Energy Tea Mix
- Cinch Shake Mix

16. Set Kecerdasan
- B-Complex
- Lecithin
- Ostematrix
- Omega Guard
- ESP Soy Protein Isolate Powder
- Cinch Energy Tea Mix

Hubungi saya sekarang untuk konsulatasi PERCUMA dan harga MURAH!


Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

27 September 2013

Apa Beza Shaklee dan Herbalife?

09:05 0 Comments
Assalamualaikum. Ramai yang menghubungi saya untuk mencuba set kurus badan Shaklee, dan soalan yang biasa ditanya ialah “Apa beza Shaklee dengan Herbalife?”

Secara umumnya produk Herbalife dan Shaklee memiliki fungsi yang lebih kurang sama – untuk membekalkan nutrisi semasa anda berdiet. Produk-produk ni BUKAN UBAT KURUS, yang mana kalau makan ni je tak payah buat apa-apa, pasti kurus! Tidak sama sekali.
Ramai juga yang berpendapat, kalau ambil produk Shaklee pun kena bersenam, kena jaga kesihatan, kena jaga makan, baik tak payah ambil.

Memang betul! Betul sangat kalau anda boleh melakukan benda di atas dan bekalkan nutrisi terbaik pada tubuh supaya sel otot kita tak rosak, tak perlu ambil pun apa-apa produk Shaklee.
Namun, kebanyakan orang bila nak kurus, program ‘diet’ yang diikuti adalah program yang salah dan merosakkan diri. Maka terhasillah kesan yo-yo, yang mana akan jadi macam ni:-
“Bila diet cepat kurus tapi bila makan macam biasa, badan terus naik”

Tahukah anda keadaan itu adalah disebabkan oleh otot yang rosak akibat kekurangan protein semasa berdiet. Diet dengan kurangkan makan sebenarnya bukan satu hal yang baik jika tiada meal plan yang betul.

Kurangkan –> kalori. Tapi protein kena makan dengan had yang mencukupi. Kalau protein kurang, otot mudah rosak. Bila otot rosak, pembakaran lemak tak jadi berkesan. berat badan turun kerana berat otot yang makin slim, tapi lemak masih banyak. Sebab tu lah bila makan banyak sikit, badan naik balik.

Ringkasan diet yo-yo

Jadi kena faham konsep makanan kesihatan untuk diet ni. Shaklee bukan ubat kurus. Tapi membantu tubuh kita untuk buang lemak, detox dan bina otot yang sihat. Bila otot sihat, kita bersenam pun otot tak mudah tercedera.

Jom klik SINI untuk Set Mengurangkan Berat Badan.


Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

25 September 2013

Nak Subur dan Cantik Cara Mudah dan Jimat

09:03 0 Comments
Assalamualaikum. 

Memetik kata-kata pengguna Shaklee,

“Dulu, muka saya memang mudah sangat-sangat ditumbuhi jerawat, dah lah berminyak, kusam pula tu…jerawat makin menjadi-jadi ketika time period nak datang. Sebelum ni pelbagai produk saya dah cuba dari harga yg murah ke harga yang beratus-ratus. Ternyata rawatan dalaman amat perlu selain penjagaan luaran.Hajat di hati nak balik raya tahun tu dengan wajah berseri-seri tanpa jerawat & parut. Berjayakah saya??? SURPRISE!!!!! Memang puas hati. Jerawat clear, kulit muka dah tak berminyak & yang paling best ramai yang menegur muka nampak berseri-seri & lebih cerah– Glowing gitu… Produk yang selamat, semulajadi ,berkesan & baik untuk kesihatan harus dikongsi bersama”- RINA

GLA Complex
60 kapsul
Harga runcit semenanjung Malaysia ialah RM91
Harga jimat untuk anda! Hubungi saya sekarang!

RINGKASAN KEBAIKAN GLA COMPLEX SHAKLEE:

Wanita muda 20an (Setiap hari adalah hari menggembirakan)
  • Mengembalikan kitar haid yang normal
  • Melegakan sakit ketika datang haid
  • Mengekalkan kulit yang sihat & mengurangkan jerawat
Wanita 30 - 40an (Penyelesaian kecantikan yang menyeluruh)
  • Mengurangkan eczema
  • Memperbaiki kulit tumit kaki yang merekah
  • Melegakan kulit kepala yang gatal
  • Memperbaiki rambut yang kering dan rosak
  • Menguatkan kuku yang rapuh & mengelupas
Wanita 50an ke atas (Menerima perubahan usia dengan baik)
  • Mengurangkan simptom putus haid seperti panas badan, perubahan mood dan masalah tidur
  • Melegakan sakit sendi
  • Memperbaiki kulit yang kering
  • Mengurangkan garisan halus & kedutan untuk kulit tampak lebih muda
Kesimpulannya, GLA memang terbaik untuk kecantikan kulit wajah, rambut yang berkilat dan bersinar, kuku yang cantik, kulit badan yang sihat serta keselesaan perut pada setiap kali datang bulan (period pain), period tidak teratur. Kalau tak percaya, anda harus mencubanya. Dah ramai yang dapat kesan positif hasil daripada pengambilan GLA Complex. GLA juga sesuai untuk wanita yang ingin hamil. Alhamdulillah ramai yang berjaya hamil apabila mencuba GLA Complex ini.



Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

23 September 2013

Beli Shaklee Murah

09:00 0 Comments
Assalamualaikum. Hari ni nak kongsikan cara pembelian produk Shaklee yang tengah hot dengan harga palllllliiiiingggg murah! Mana nak cari? Kat sini saya beritahu rahsianya! :)


PERTAMA

Sebelum melangkah masuk ke mana-mana cawangan Shaklee, pastikan anda ingat nombor ini. 



Ada apa dengan nombor ini? Ini adalah nombor ID Shaklee saya, Nur Hifzan.

** Anda boleh menghubungi saya terlebih dahulu untuk konsultasi percuma, cadangan suplemen mahupun untuk mengetahui harga produk untuk membuat budget.

KEDUA

Pergi ke mana-mana cawangan Shaklee seluruh negara dan dapatkan harga pallliiinnggg murah dengan menggunakan nombor ID saya di atas :)

  1. Shaklee HQ : JA-3A-02, Empire Tower, Empire Subang, Jalan SS16/1, 47500 Subang Jaya, Selangor. No Tel: 03-5622 3188
  2. KL Branch : 31 Jalan 2A/27A, Section 1, Wangsa Maju, Setapak, Kuala Lumpur. No tel 03-41426442
  3. Penang Branch : A-2 Jalan Todak, Pusat Bandaraya, Seberang Jaya , Perai, Pulau Pinang. No tel 04-3974325
  4. Ipoh Branch : 32, Medan Istana 1, Bandar Ipoh Raya , Ipoh, Perak. No tel 05-2418260
  5. Johor Bahru Branch : 14 Jalan Molek 1/10 Taman Molek , Johor Bahru, Johor. No tel 07-3525188
  6. Kota Bharu Branch : 319 Section 25 Bandar Kora Bharu Jalan Sultan Yahya Petra, Kota Bharu, Kelantan. No tel 09-7478688
  7. Kota Kinabalu Branch : Lot 7, Ground Floor, Wisma Damai, Jalan Damai Luyang, Kota Kinabalu, Sabah. No tel 088-272087

KETIGA

Jauh? Jom hubungi saya sekarang dan dapatkan produk Shaklee terus daripada saya. Ekslusif untuk anda. Saya membuat penghantaran ke seluruh Malaysia. Harga terbaik dijamin!



Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 

22 September 2013

10:00 0 Comments
PENGEDAR SAH SHAKLEE JOHOR

Nama: N
Lokasi:

Nama:
Lokasi:

Nama:
Lokasi:

Nama:
Lokasi:

Nama:
Lokasi:

PENGEDAR SAH SHAKLEE KEDAH

Nama:
Lokasi:

PENGEDAR SAH SHAKLEE MELAKA

Nama:
Lokasi:

PENGEDAR SAH SHAKLEE SABAH

Nama:
Lokasi:

21 September 2013

Selebriti Yang Mengamalkan Shaklee

09:04 2 Comments
Assalamualaikum. Brand popular Shaklee menjadi amalan artis dan orang kenamaan negara. 

Tun Mahathir Mohamed


Terdapat beberapa sebab mengapa anda harus ambil sebiji pil Multivitamin setiap hari. Salah satu rahsia mengapa Tun Dr. Mahathir berjaya mengekalkan kesihatan hingga ke usianya sekarang ialah beliau mengamalkan pengambilan 1 pil multivitamin jenama “Shaklee” setiap hari. (Multivitamin yang dimaksudkan ialah Vita-lea)

Vita-lea Iron Formula
120 tablets
Hargaruncit semenanjung Malaysia ialah RM88
Hubungi saya untuk harga jimat!

Itu tips daripada Tun Dr. Mahathir yang disiarkan dalam rancangan “Segar” yang diterbitkan oleh TV3 13 tahun yang lalu (1997). Video untuk temuramah ini boleh ditonton di sini.

Ayu Raudhah


Menyentuh tentang pemakanan, Ayu kurang mengambil nasi dan sangat mengawal makan. Disebabkan berat badannya mudah naik jika tidak dijaga, Ayu perlu mengambil jumlah makanan pada kadar sedikit.

“Selain mengawal pemakanan, saya turut mengamalkan minuman kesihatan iaitu sirap Shaklee,” katanya. (Sirap Shaklee yang dimaksudkan ialah Vivix)


Vivix
150 ml
Harga runcit semenanjung Malaysia ialah RM475
Hubungi saya untuk harga menarik!

Mizz Nina


"Saya mengambil minuman kesihatan dalam bentuk susu. Ia membantu mencuci sistem dan pencernaan saya. Selain itu saya turut mengambil multivitaminvitamin C dan zinc untuk rambut. Kadang-kadang saya akan mengambil B Complex. Saya adalah pengguna produk suplemen Shaklee. Akhir sekali yang ingin saya kongsikan, saya juga mengamalkan minuman dari ekstrak buah-buahan beri. Minuman ini melancarkan peredaran darah dan meningkatkan tenaga saya"


Zinc Complex
120 tablets
Harga runcit Semenanjung Malaysia ialah RM33
Hubungi saya untuk harga terbaik!


Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

19 September 2013

Vitamin untuk Migrain

08:14 1 Comments
Sakit kepala adalah gelaja biasa yang berlaku kepada sesiapa sahaja. Biasanya sakit kepala dibahagikan kepada 3 kategori:
  • Sakit kepala kerana tekanan
  • Sakit kepala kerana sinus
  • Sakit kepala kerana migrain
Sakit kepala tekanan adalah disebabkan oleh tekanan atau stress yang dihadapi oleh seseorang, samada tekanan mental atau fizikal. Jiwa dan pemikiran yang tertekan, tegang, berkecamuk, boleh menyebabkan sakit kepala. Tekanan pada otot-otot di sekitar leher, kepala dan kulit kepala juga boleh menyebabkan sakit kepala. Ia juga boleh berlaku apabila seseorang itu mengalami perubahan secara tiba-tiba contohnya dari kawasan redup, tiba-tiba masuk ke kawasan panas, dan sebagainya.

Sakit kepala sinus ialah disebabkan oleh keradangan sinus yang dihadapi oleh seseorang. Sakit kepala sinus biasanya menyerang dalam kadar sekejap tapi menyengat.

Manakala jenis sakit kepala yang ‘paling popular’ ialah kerana migrain. Setakat ini tiada penyebab rasmi yang dikatakan sebagai punca migrain, namun saintis telah mencadangkan beberapa penyebab migrain:
  • Kekurangan zat dan nutrisi
  • Faktor keturunan
  • Kesan dari pengambilan ubat-ubatan
  • Wanita yang mengalami haid atau pra-haid
  • Terlalu banyak mengambil kafein
  • Mengamalkan makanan yang mengandungi MSG dan nitrat
APA RAWATAN BIASA YANG BOLEH DIAMBIL?

Biasanya penderita migrain akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi penderita migrain yang teruk, mereka diberi dos dadah yang agak tinggi agar dapat melalikan sistem badan mereka dari kesakitan yang ditanggung. Pengambilan ubat-ubatan boleh mendatangkan risiko terhadap kesan jangka panjang kepada kesihatan.

APA ALTERNATIF TERBAIK UNTUK ATASI MIGRAIN?

Oleh yang demikian, memilih alternatif dengan pengambilan supplement natural adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain.

Kenapa supplement lebih baik dari ubat? Kerana ia diperbuat daripada bahan makanan, dan merupakan ekstrak daripada makanan2 yang membekalkan nutrient harian. Berbeza dengan ubat yang diformulasikan di makmal daripada jenis dadah dan sebagainya.

Supplement/vitamin untuk migrain:


Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
120 kapsul
Harga runcit semenanjung Malaysia RM61
Harga istimewa, hubungi saya! :)
  • Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
  • Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium.  Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.
  • Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.
B Complex
120 tablets
Harga runcit semenanjung Malaysia RM53
Hubungi saya untuk harga istimewa!
  • Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.
  • Bagi penderita migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda kenalah jaga makan. Begitu juga dengan perkara-perkara lain seperti aktiviti dan sebagainya. 
  • Cubalah mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.

Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

17 September 2013

Obesiti dan Pengiraan Kalori

09:33 1 Comments
Apa itu BMI?
IJT (BMI) ialah ukuran untuk menilai berat badan anda berbanding dengan ketinggian.
Bagaimana seseorang mengira BMI?
BMI =
Berat badan (kg)
Tinggi (m) x Tinggi (m)
Apakah klasifikasi BMI?
Jika BMI anda (kg/m²) adalah
Anda adalah
kurang 18.5
Kurang berat badan
18.5 - 24.9
Mempunyai berat badan unggul
25 – 30
Berlenihan berat badan
30 atau lebih
Obes


Tahukah anda bahawa berlebihan atau kekurangan berat badan boleh meningkatkan risiko masalah kesihatan?
  • Kajian menunjukkan bahawa berat badan yang berlebihan adalah masalah kesihatan yang serius bagi kebanyakan orang. Ia meningkatkan risiko kepada beberapa penyakit yang serius seperti penyakit jantung, angin ahmar, diabetes, kanser dan darah tinggi.
  • Namun begitu, mencapai dan mengekalkan berat badan unggul melalui pemakanan sihat dan aktiviti fizikal yang tetap boleh membantu mencegah penyakit-penyakit ini.
Bilakah anda dianggap sebagai kurang berat badan?
Jika BMI anda kurang daripada 18.5kg/m², anda adalah kurang berat badan.
Apa yang berlaku sekiranya seseorang itu kurang berat badan?
  • Kurang berat badan meningkatkan risiko seseorang untuk mendapat masalah kesihatan.
  • Kurang berat badan dikaitkan dengan masalah jantung, penurunan daya tahan tubuh terhadap jangkitan, keletihan yang kronik, anemia, kemurungan dan penyakit-penyakit yang lain.
Bagaimanakah seseorang boleh menambah berat badan dengan cara yang sihat?
  • Buat sasaran untuk penambahan berat badan dengan perlahan, iaitu di antara 1 hingga 2 kilogram sebulan. Anda harus mencapai sasaran untuk BMI di antara 18.5 dan 24.9 kg/m2.
  • Kawal berat badan anda secara sihat:
  • Amal makan secara sihat, dengan memilih dan memakan pelbagai jenis makanan setiap hari berpandukan Piramid Makanan Malaysia.
  • Pastikan anda makan mengikut waktu makan yang tetap.
  • Rancang lebih awal untuk hidangan yang lebih. Untuk menambah berat badan, anda mungkin perlu makan makanan yang berkhasiat lebih dari biasa
  • Ambil snek dengan bijak dengan memilih snek yang padat dengan nutrien bagi menambah kalori, vitamin dan mineral.
  • Tentukan keperluan tenaga anda. Anda perlu pastikan tahap aktiviti fizikal anda untuk memastikan keperluan tenaga.
Apakah berat badan unggul?

  •       Anda mempunyai berat badan unggul sekiranya BMI anda adalah di antara 18.5 hingga 24.9/km².
  •       Kajian menunjukkan bahawa jangka hayat seseorang yang mempunyai BMI unggul adalah lebih tinggi daripada seseorang yang mempunyai BMI yang lebih rendah atau tinggi.
Bagaimanakah saya mengekalkan berat badan yang unggul?

  •       Imbangkan pengambilan makanan anda dengan aktiviti fizikal.
  •       Tentukan keperluan tenaga anda.
  •       Lakukan lebih banyak aktiviti fizikal. Jika anda sememangnya seorang yang sangat aktif, cuba teruskan kadar aktiviti yang sama, bersesuaian dengan umur anda.
Bilakah seseorang itu dianggap sebagai mempunyai berlebihan berat badan?
Anda adalah berlebihan berat badan jika BMI anda adalah 25 hingga kurang dari 30 kg/m². Jika BMI anda adalah 30 atau lebih, anda adalah obes.
Bagaimana seseorang itu boleh menurunkan berat badan mereka?

  •       Tetapkan sasaran yang realistik untuk menurunkan setengah kilogram berat badan dalam seminggu.
  •       Pastikan keperluan tenaga anda.
  •       Timbang berat badan anda sekali seminggu, sebaik- baiknya sebelum makan.
  •       Makan makanan yang sihat secara sederhana berdasarkan Piramid Makanan Malaysia.
  •       Jangan sekali-kali menyekat diri untuk tidak makan atau mengehadkan kalori jika anda sangat lapar. Jika anda berbuat demikian, anda selalunya akan makan mengikut nafsu selepas itu.
  •       Buat beberapa modifikasi dalam diet anda.
  •       Kurangkan atau elakkan makanan yang tinggi kandungan gula dan lemak seperti mentega,krim, daging yang berlemak, sos salad, kek dan pastri.
  •       Elakkan makan atau minum semasa menonton televisyen atau membaca. Lakukan senaman sederhana seperti berjalan laju, berbasikal dan berenang sekurang-kurangnya 30 minit, lima hingga enam hari seminggu.
  •       Jumpa doktor untuk mengenal pasti dan membetulkan masalah perubatan, biologikal atau fisiologikal yang berkaitan yang boleh menyumbang kepada berat badan yang berlebihan.
  •       Jumpa pakar pemakanan untuk mendapatkan maklumat tentang pengurusan berat badan anda.
  •       Dapatkan sistem sokongan. Rakan-rakan adalah kumpulan sokongan yang bagus.
Rujukan
WHO. Obesity : Preventing and managing the global epidemic. Report on a WHO Consultation on Obesity, Geneva, 3-5 June 1997
The American Dietetics Association, 1999. Proper weight measurement
Bagaimana untuk menentukan Keperluan Tenaga anda ?
1.    Dapatkan Ideal Body Weight (IBW)
Pada BMI 22.5 kg/m2, darabkan dengan ketinggian (m2) anda J
Contohnya :
è 22.5  x  1.5  x  1.5
è 50.6 kg
50.6 kg adalah IBW bagi individu yang mempunyai ketinggian 150cm @ 1.5m.
2.    Tentukan keperluan tenaga anda
Secara Quick Method, apabila kita mengetahui IBW, hanya darabkan dengan 30 Kcal/kg
Oleh itu,
è 50.6 kg  x  30 Kcal /kg
è 1518 Kcal per day
3.    Meal Distribution
Secara kasar, anggarkan keperluan karbohidrat adalah 50% daripada keperluan tenaga td.
Oleh itu,
è 50/100  x  1518
è 759 Kcal
·         Bahagikan dengan 4 kerana 1 gram CHO mengandungi 4 Kcal
è 759 / 4
è 189.8 g karbohidrat sehari
·         Kemudian bahagikan dengan 15 kerana 1 pertukaran / bahagian karbohidrat mengandungi 15 gm karbohidrat.
è 189.5 / 15
è 12.6
è ± 13 pertukaran karbohidrat sehari .
Oleh yang sedemikian, bahagikan 13 pertukaran CHO untuk sehari, seperti dalam jadual di bawah :
WAKTU MAKAN
BIL PERTUKARAN CHO
CONTOH
Sarapan pagi
2
2 keping roti / 6 keping cracker
Minum pagi
1
3 keping crackers
Makan tengahari
3  + 1
1 ½ cawan nasi
1 biji buah
Minum petang
1
1 biji pau sederhana
Makan malam
3  + 1
1 ½ cawan mee hoon sup
1 biji buah
Minum malam
1
1 gelas susu ( 4 sudu makan)
TOTAL
13