23 October 2013

Apa punca penyakit?

Assalamualaikum. 
Sebut saja toksin, perkara pertama yang kita terlintas:
  • Aku tak terdedah dengan racun pun. Mana ada toksin dalam badan
  • Aku tak makan benda bukan-bukan, makan burger kampung sebelah aje. Tu toksin ke?
  • Aku kerja kilang 10 tahun dah, takde sakit badan pun.

Haaa... ramai sebenarnya beranggapan toksin ni berasal daripada benda-benda yang beracun seperti racun rumpai atau yang bertanda tengkorak je. Mari kita tengok 20 carta toksin terhebat dari mana datangnya toksin dalam badan kita.

Toksin Punca Penyakit


CARTA 20 SUMBER TOKSIN
  1. Racun perosak dan serangga : 
    • Racun yang disembur pada sayuran dan buahan bagi mengelakkan gangguan dari sebarang perosak dan serangga. 
  2. Ubat preskripsi :
    •  Ubatan moden yang mengandungi dadah. 
  3. Alkohol :
    • Sebabkan pembebasan insulin berlebihan
  4. Pencemaran di dalam dan di luar rumah
    • Elakkan berada di luar rumah pada waktu puncak. (esp bandar)
  5. Asap rokok
    • Mengandungi kadium, logam berat dan toksik
  6. Formaldehid
    • Digunakan meluas sebagai bahan pembersih dan bahan pengawet(ikan,mee kuning,tauhu) details
    • Boleh merengsakan kulit, mata, tekak hidung.
  7. Minuman ringan 
    • Mengurangkan kalsium dalam tulang dan meningkatkan paras insulin jika berlebihan.
  8. Lemak Trans - 
    • Meningkatkan kadar LDL, banyak terdapat dalam makanan yang diproses dan makanan yang siap dibungkus,ditin.
  9. Daging bakar hangus(bahagian yang hitam) - 
    • pemangkin pengeluaran bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser
  10. Produk kebersihan peribadi 
    • Kebanyakan produk penjagaan diri mempunyai unsur kimia yang mudah diserap oleh kulit yang berliang.
  11. Petrokimia
    • xenobiotic ditemui dalam  dry-cleaning, bungkusan plastik, wap petrol dan bahan pencuci rumah yang boleh membawa kepada kanser payudara.
  12. Logam berat
    • sumber daripada cat,air yang melalui paip plumbum, bateri boleh meningkatkan risiko sakit jantung, darah tinggi dan penyakit-penyakit yang lain.
  13. Daging Proses
    • Daging yang diproses seperti sosej, bacon, burger, nugget yang diproses dengan nitrat boleh meningkatkan risiko kanser kolon
  14. Gas Radon
    • Gas yang tidak berbau,rasa dan tidak dapat dilihat. Punca utama kepada penyakit paru-paru
  15. High fructose corn syrup (HFCS)
    • Pengganti gula dalam makanan yang diproses seperti soda, roti, bijirin yang boleh mengakibatkan ketidakseimbangan hormon, pengeluaran insulin berlebihan serta menganggu metabolisme badan yang mana diproses di dalam hati dan ditukarkan kepada lemak dalam saluran darah
  16. Air berklorin
    • air berklorin berpotensi untuk kanser pundi kencing, usus dan rektum
  17. Ikan bertoksik
  18. -punca toksin dalam rantaian makanan-
    • Methyl, merkuri , sebatian raksa organik beransur-ansur menyusup ke dalam bekalan makanan kita melalui air hujan, alga dan ikan. terutama di kawasan air tawar.
  19. Pemvaksinan
    • sesetengah vaksin mempunyai thimerosal iaitu 49% bahan pengawet. camna pon vaksin untuk kanak-kanak 6 tahun dan ke bawah adalah bebas dari thimerosal
  20. Produk pembersihan perindustrian
  21. Phthalates  
    • Bahan kimia yang ditemui dalam plastik, produk penjagaan peribadi(sabun.losyen), pembungkus makanan dan bahan-bahan binaan yang boleh jejaskan organ pembiakan lelaki.
KESAN JANGKA PANJANG TOKSIN DALAM BADAN

-masalah kulit-

  • Gangguan Neurologi
  • Penyakit jantung, Darah tinggi
  • Kerap demam
  • Kanser
  • Kekurang zat makanan
  • Gangguan Endokrin 
  • Jangkitan Virus Kronik
  • Masalah sinus
    •  Lendir di dalam hidung dan kerongkong apabila bangun waktu pagi -
    •  Hidung tersumbat atau berair, lidah berkerak, bau nafas 
  • Masalah sistem pencernaan 
    • sembelit, kembung perut, cirit-birit, banyak angin 
  • Masalah wanita
    • Sindrom Prahaid (PMS), sakit payudara, jangkitan faraj 
  • Masalah sendi
    • Lenguh lenguh badan, sering keletihan , kurang bertenaga, badan terasa berat,Sakit belakang 
  • Masalah kulit 
    • Jerawat, eczema,kelemumur, gelap di bahagian tertentu(ketiak,celah paha dll) 
  • Masalah badan
    •  Selulit, obesiti,Kenaikan berat badan, Tanda-tanda penuaan awal
  • Masalah tidur 
    • Insomnia, sukar bangun tidur, Perlu tidur lama ,mata gelap, mata merah 
  • Sakit kepala, pening kepala 
  • Sistem imun yang lemah, alahan/allergic, jerawat 
  • Masalah emosi 
    • cepat marah, hilang upaya atasi stress,daya ingatan dan tumpuan lemah, rasa cemas, emosional, tidak boleh duduk diam, degil, tidak yakin dengan kebersihan dan kelam kabut
  • Intoleransi makanan berlemak    


CARA MENGURANGKAN TOKSIN ATAU DETOKS
  1. Pengambilan makanan 
    • Kaya dengan Serat
    • Kaya dengan Vitamin C
    • Sayuran dan buahan organik
    • yang bersifat menyingkirkan toksin -->
  2. Pengambilan Minuman
    • Green Tea untuk detoks hati
    • Air Kosong sekurang-kurangnya 8 gelas (2L)
    • Air yang ditapis
  3. Melakukan aktiviti
    • Beriadah - Bersenam, jalan lenggang mak limah, berbasikal, main kejar-kejar anak
    • Sauna 
    • Hot shower untuk menyingkirkan logam berat
    • Aqua Detox (keberkesanan tak pasti, tapi boleh cuba)
  4. Deep breath - Memastikan oksigen dapat disalurkan ke seluruh badan
  5. Be organic - Menggunakan produk berunsurkan organik (e.g produk penjagaan diri)

KENAPA DETOX?

Detoks dengan kata lain ialah ‘membersihkan dan menyucikan badan dari dalam’. Ia penting untuk penyerapan nutrien,vitamin. Sekiranya organ yang terlibat dalam penyerapan vitamin seperti usus mengalami masalah, kemungkinan besar vitamin tidak boleh diserap dengan sempurna. Detoks juga dipercayai penting bagi memulakan sebarang program mengawal berat badan.


APA SHAKLEE BOLEH BANTU?
  1. Herb Lax si pencuci usus
  2. Alfalfa ibu segala makanan
PILIHAN LAIN?
  1. DTX Complex si detoks hati
  2. Garlic si pencuci darah
Herb-Lax

Herb-lax
120 kapsul
Harga runcit semenanjung Malaysia ialah RM52.50
Harga jimat untuk anda! Hubungi saya sekarang!
  1. Kombinasi sembilan jenis herba yang membantu penyingkiran toksin daripada badan (detoxification).
    • Senna leaves, Buckhorn bark, Licorice root, Fennel seeds, Rhubarb Root, Blue malva flower, Anise seeds, Culver`s root, Alfalfa leaves
  2. Membantu masalah sembelit dan melancarkan sistem penghadaman
  3. Merangsang usus untuk mempercepat pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama.
  4. Merangsang pengecutan otot usus secara semulajadi
  5. Membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, gas  perut dan usus, dan menormalkan fungsi usus.
 Alfalfa

Alfalfa Complex
330 tablet (RM53.75) / 700 tablet (RM97.50)

Harga jimat untuk anda! Hubungi saya sekarang!
  1. Agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik.
  2. Merangsang aliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh
  3. Membantu dalam pencernaan, anti-radang, anti-artritis dan anti-bakteria.
DTX Complex

DTX Complex
90 kaplet
Harga runcit semenanjung Malaysia ialah RM155
Harga jimat untuk anda! Hubungi saya sekarang!
  1. Untuk detoksifikasikan ammonia, hati juga menggabungkan bahan-bahan toksik termasuk sisa metabolik, sisa racun serangga, dadah, alkohol, dan bahan kimia dengan bahan-bahan lain yang kurang toksik
  2. Bahan-bahan ini kemudiannya dikumuhkan dari buah pinggang.
Garlic Complex

Garlic
60 kapsul
Harga runcit semenanjung Malaysia ialah RM47.50
Harga jimat untuk anda! Hubungi saya sekarang!
  1. Melindungi sel-sel darah dari kemusnahan yang disebabkan kehadiran logam dalam tubuh dan menghalang kerosakan hati oleh bahan kimia yang terkandung dalam tubuh tanpa kita sedari.
Untuk senarai harga runcit, klik SINI.
Untuk konsultasi PERCUMA dan harga lagi MURAH, hubungi saya sekarang. Pasti puas hati! :)


Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

0 comments: