17 August 2015

10 Tips Cuci Usus Cara Semulajadi. Dah tahu MESTI Buat!

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Usus atau kolon adalah sebahagian daripada sistem penghadaman manusia. Kalau tak ada usus, makanan yang kita makan tak dapat diproses dan zat yang ada dalam makanan pun takkan dapat sampai ke bahagian tubuh yang lain.

Kalau usus rosak, jadilah kita ibarat tong sampah yang hanya menerima lebihan makanan, tetapi tak dapat berbuat apa-apa.

Selain berfungsi memproses makanan dan menyerap zat makanan, usus juga berfungsi sebagai tempat menyingkirkan bahan buangan yang tidak berguna setelah habis digunakan. Tapi kalau ia rosak, ia mula menyerap toksin dan bahan yang dikumpulkan. Bukan lagi membuangnya.

Dan daripada itu, bermulalah macam-macam ketakselesaan perut seperti angin, kembung, sembelit, naik berat badan, tidak bertenaga, lemah dan lesu, sakit kepala malah juga sakit kronik!

Ini semua disebabkan lambakan makanan yang tidak dapat di hadam oleh usus termasuk makanan yang mengandungi penambah perisa, pewarna, pengawet dan bahan kima tidak berguna yang lain. Bahan-bahan ini akan berkumpul dalam kolon, menghasilkan toksin dan mula meracun tubuh.

Sebab itu kita mesti melakukan permbersihan kolon (colon cleansing) atau nyahtoksin untuk membuang segala toksin, dan membantu perkembangan bakteria usus yang baik.

Kalau usus dah bersih, barulah badan akan sihat, kulit akan cantik, tubuh bertenaga, sebab semua zat-zat yang sangat diperlukan dapat diserap oleh badan dengan lancar!

Jadi, di bawah ini ada sepuluh cara mudah lagi murah untuk cuci usus kita sendiri. Bahan-bahan pun senang dapat dan sah-sah la semulajadi.

Tips #1. Air kosong

Ramai orang pandang remeh dengan air kosong. Mentang-mentanglah kosong, tiada warna dan rasa.

Istiqomah lah minum 8-10 gelas air kosong sepanjang hari.

Air kosong dapat melancarkan perjalanan usus dan darah, kosong kalori (tak menggemukkan), dan boleh buat sel yang tua kembali muda.

Macam aunty dalam gambar ni.


Tips #2. Jus epal

Minum jus epal secara kerap dapat memperbaiki pergerakan usus, memecahkan toksin, dan memperbaiki kesihatan organ hati dan penghadaman.

Mulakan awal pagi dengan segelas jus epal segar (atau boleh minum jus epal organik). Kemudian, ikuti dengan air kosong 30 minit kemudian. Ulang langkah ini beberapa kali sepanjang hari.

Tips #3. Jus lemon

Lemon sangat kaya dengan vitamin C yang membantu proses penghadaman.

Campurkan sebiji lemon (yang dihiris) dengan secubit garam dan sedikit madu ke dalam air suam. Minum setiap pagi semasa perut kosong. Ini akan membantu kita tambah tenaga, senang membuang dan mencantikkan kulit juga.

Tips #4. Jus sayuran mentah

Kalau serius nak bersihkan usus dan kolon, cuba 'puasa' daripada makan makanan pejal selama dua hari, tapi minum jus sayur ni je. Sayuran hijau mengandungi klorofil yang bertindak membuang toksin dengan berkesan.

Antara sayuran yang boleh dibuat jus ialah lobak, ubi bit, bayam, timun, dan sebagainya. Kisar, dan minumlah jus ini semasa perut kosong.

Tips #5. Makanan tinggi serat

Makanan tinggi serat dapat membantu mencuci usus, melembutkan najis dan memperbaiki pergerakan usus yang menggalakkan pembuangan bahan buangan.

Makan banyak makanan berserat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, gandum, dan kekacang.

Tips #6. Yogurt

Yogurt segar mengandungi prebiotic iaitu kultur hidup yang menggalakkan pertumbuhan bakteria baik dalam salur usus. Ia juga kaya kalsium yang dapat mencegah pertumbuhan lapisan sel dalam kolon.

Yogurt dapat selesaikan banyak masalah penghadaman seperti angin, ketidakhadaman, sembelit dan sebagainya.

Kita boleh amalkan minuman yogurt atau campurkan dengan buahan segar seperti beri, pisang, epal, limau, dan macam-macam lagi ikut kesukaan.

Tips #7. Flaxseed

Bijian daripada sejenis pokok (pokok flax) ini sangat kaya dengan omega-3, bersifat antioksidan dan tinggi kandungan serat. Apabila kita mengambil flaxseed, ia akan menyerap air, dan kembang dalam usus. Jadi ia membantu menyerap segala toksin dan mukus yang tak berguna dalam usus dan membuangnya. Flaxseed ini juga dapat membantu mencegah kanser, sakit jantung dan diabetes.

Caranya, boleh campurkan flaxseed ini ke dalam minuman, yogurt, atau salad. Lagi baik jika tambahkan sesudu flaxseed ke dalam air kosong dan minum awal pagi semasa perut kosong atau sebelum tidur untuk kesan lebih pantas.

Flaxseed yang organik boleh di dapati di kedai yang menjual produk organik.

Tips #8. Garam laut

Masukkan sesudu garam ke dalam segelas air dan didihkan. Minum campuran ini semasa perut kosong di awal pagi. Tunggu beberapa minit, kemudian berbaring. Lakukan urutan pada bahagian perut untuk meransang pergerakan usus. Ini juga dapat membuang toksin berbahaya, kerak usus, parasit dan bakteria daripada salur usus.

Lakukan teknik ini lima kali dalam sebulan tapi pastikan anda tidak mempunyai penyakit seperti tekanan darah tinggi atau masalah jantung.

Tips #9. Aloe vera

Aloe vera mempunyai kemampuan detoksifikasi dan bertindak sebagai laksatif yang dapat memperbaiki masalah seperti sakit kepala, jangkitan kulit, cirit-birit, gastrik dan sembelit.

Campurkan jus lemon dan gel aloe vera bersama dan kisar untuk mendapatkan jus yang halus dan lembut. Simpan beberapa jam di dalam peti ais dan kemudian minumlah beberapa kali selama beberapa hari.

Tips #10. Halia

Halia memang herba nombor satu untuk membuang angin dan memberi keselesaan kepada perut.

Boleh makan potongan halia begitu saja atau masukkan ke dalam jus lemon, teh, dan masukkan ke dalam masakkan.

Apa Shaklee boleh bantu?

Perut dan usus yang kotor, punca penyakit dan kalau penyakit susah nak sembuh lepas berubat, cucilah usus terlebih dahulu.

Apabila usus dah bersih daripada toksin berbahaya, insyaAllah tubuh badan juga akan sihat keseluruhannya.

Saya ada cara lebih mudah, murah dan pantas! Cuma amalkan Herb-lax insyaAllah semua kekotoran usus termasuk kerak, mukus, kolesterol, lemak dan sisa-sisa yang tertinggal dalam usus dapat dibersihkan dengan lancar..

Tambahan Tips dari saya Tips #11 : Herb-Lax

Sejak saya menceburi bidang pengedaran Shaklee pada 2013, sudah beratus botol Herb-Lax telah dijual. Boleh dikatakan saban hari pasti ada yang bertanyakan tentang produk hebat ini. 

  • Perut buncit
  • Kentut busuk
  • Mulut berbau
  • Sukar membuang
  • Sembelit
  • Tak puas membuang
  • Mahu kurus
Semua masalah di atas boleh di atasi dengan Herb-Lax!



Amalan pemakanan yang kaya dengan serat, pengambilan air yang banyak dan senaman yang kerap menyumbang kepada perkumuhan yang lancar. Untuk melegakan masalah sembelit yang berlaku sekali sekala, Herb-Lax adalah pilihan yang paling tepat.
  • Laksatif yang bertindak lembut untuk digunakan apabila perlu
  • Merangsang pergerakan usus untuk melancarkan proses perkumuhan semula jadi tubuh
  • Daun Senna telah digunakan secara tradisional sejak berkurun lamanya sebagai laksatif semula jadi. KKLIU: 2585/2014
Apa kata pengguna?
 Testimoni 1


 Testimoni 2


 Testimoni 3


 Testimoni 4


 Testimoni 5


 Testimoni 5


Berminat? Ayuh hubungi saya.

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Kluang. Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram 018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat


Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (ije) 
SMS/WhatsApp : 018-270 4872 
FB Page: Vitamin Suci

2 comments:

Kira Sakura said...

kawan minum susu halia sampai nak merangkak keluar toilet. memang lawas sungguh hihihihi

Dila Gebu said...

hoo power power