21 August 2015

5 Perbezaan Antara Supplement Shaklee Dan Ubat

Assalammualaikum dan salam sejahtera!

Kerap juga customer yang mesej saya bertanyakan tentang hal ini. Shaklee ni ubat ke? Shaklee ialah supplement (makanan tambahan / vitamin). Hari ini kita berkongsi 5 perbezaan antara supplement dan ubat.

Sama ke ubat dan supplement?

Kenyataan yang biasa kita dengar
  • Saya sihat lagi lah, semua kerja saya boleh buat, kenapa kena ambil vitamin semua tu?
  • Sakitnya badan ni biasalah dah tua, dah tak kuat dah, tahan je lah.
  • Muka berjerawat, biasalah hormon dah meningkat usia, biasalah tu.
  • Saya tak ambil apa-apa vitamin, makan bubur, banyak je susu badan saya tak perlu susah-susah nak ambil vitamin bagai buang duit je.
  • Saya paling tak suka beli supplement ni, orang yang jual tu sengaja nak ambil keuntungan, nak cepat hidup senang! 

Persoalan di atas selalu main di fikiran kita, kan? Alhamdullilah selepas mengenali Shaklee barulah saya tahu apa perbezaan ubat dan supplement . Memandangkan saya dah faham apa perbezaan ubat yang selalu kita ambil dekat farmasi atau klinik dengan supplement yang saya amalkan sejak Oktober 2011 hingga entri ini ditaip (Ogos 2015). Jadi sekarang dah menjadi tanggungjawab saya untuk kongsikan ilmu yang saya ada dan  fahamkan orang yang di sekeliling saya mengenai perbezaan ubat dan supplement. 

Perbezaan ubat dan supplement / makanan tambahan / vitamin

UBAT
MAKANAN TAMBAHAN
Kita perlu ambil waktu sakit
Kita boleh ambil pada bila-bila masa kita suka
Ubat melawan penyakit
Supplement mencegah sebarang penyakit
Memberikan kesan buruk kepada tubuh badan kita kerana ianya diperbuat daripada bahan kimia dan dadah yang boleh merosakkan buah pinggang juga boleh menyebabkan overdose jika mengambil berlebihan dan boleh menyebabkan kematian 
Di perbuat daripada bahan semulajadi boleh di ambil lebih daripada 10 biji sehari dan perlu juga berhati-hati sebab di dunia moden ini terlalu banyak supplement di pasarkan yang di tambah dengan bahan-bahan kimia, steroid dan hormon perangsang. Jikalau anda di luar sana mahu mengamalkan supplement pastikan supplement yang anda ambil terjamin selamat, berkesan dan semulajadi .
Merawat kesan sakit 
Mengandungi nutrisi yang lengkap untuk pembesaran bagi kanak-kanak dan bagi orang dewasa merawat penyakit yang di perlukan oleh tubuh badan kita.
Diambil Selepas kita sakit.
Diambil sebelum kita sakit.

Masa mula-mula dulu saya langsung tak tahu apa perbezaan ubat dan vitamin (supplement) ni, biasalah dulu-dulu masih budak mentah lagi tak tahu lagi perbezaan ubat dan supplement lagi pun kalau sakit mesti makan ubat je. Kalau tak sakit memang tak de pandang lah ubat-ubat tu tak tahu juga yang kita perlu ambik supplement untuk tubuh badan kita walaupun kita tak sakit.

Sekarang anda semua dah jelas kan apa perbezaannya? Supplement ni adalah makanan tambahan kalau nutrisi dalam badan tak lengkap kita perlu ambil supplement untuk kita kekal bertenaga walaupun kita tak sakit.

Tetapi kenapa supplement rupa bentuk di sama dengan ubat yang kita ambil dekat famasi atau di klinik tu?

Jawapannya adalah supplement telah di buat dalam bentuk tablet, kapsul atau serbuk bagi memudahkan kita makan dan mengetahui berapa biji yang telah kita ambil dalam sehari.Jadi supplement adalah penting di amalkan bagi memelihara kesihatan yang berpanjangan perlu di ambil setiap hari bukan di makan waktu kita di timpa penyakit.

Asal sakit je mesti cari ubat! Kini tidak lagi.

Dulu saya kerap mengambil MC kerana kerap jatuh sakit. Demam, batuk, selsema, sakit badan, pening kepala dan macam-macam lagi. Sejak mengamalkan supplement Shaklee, saya sukar jatuh sakit. 

Kalau rasa tak sihat, cepat-cepat ambil SR Vita-C Plus. Ia mengandungi vitamin C yang baik untuk meningkatkan sistem imun badan.

Ubat berdadah dan sakit buah pinggang

Selalu mengamalkan ubat-ubat dari hospital, klinik atau famasi kita boleh mendapat penyakit buah pinggang dan apabila penyakit buah pinggang di tahap yang kritikal anda terpaksa menjalani DIALISIS selama bertahun-tahun dan bergantung dengan ubat.

Tahukan anda buah pinggang kita ni alah dengan bahan asing? Jikalau kita mengamalkan ubat-ubatan ini setiap hari dan setiap masa serta bergantung sepenuhnya dengan ubat-ubatan, buah pinggang kita memang tak akan dapat bertahan dan anda terpaksa menjalankan dialisis setiap minggu ulang alik ke hospital untuk mencuci buah pinggang. 

ADAKAH ANDA MAHU MENJADI SALAH SEORANG YANG MENJALANKAN DIALISIS, TERPAKSA TEBUK PERUT SETIAP MINGGU UNTUK MEMBUANG CECAIR?
Mesti tak nak, kan? Kalau nak tahu lebih lanjut lagi mengenai dialisis boleh rujuk kepada pusat-pusat dialisis atau google memang banyak menceritakan mengenai dialisis ni.

Jika mengamalkan ubat, ia boleh merosakkan buah pinggang kerana kita mengamalkan painkillers untuk tahan sakit. Lama-kelamaan buah pinggang kita akan rosak jikalau kita berterusan mengamalkan painkiller atau paracetamol.

Mungkin bukan masa sekarang tetapi masa akan datang, besar peluangnya. Banyak kajian telah di buat painkiller dan paracetamol akan tersimpan di dalam badan kita selama 5 tahun jikalau kita mengamalkannya setiap bulan ubat itu terkumpul dan tersimpan selama-lamanya sehinggalah buah pinggang kita ini tidak dapat berfungsi lagi dan jikalau kita ambil lebih dari 10 biji sehari boleh mengundang maut.

Yakin dengan supplement Shaklee

Berbeza dengan supplement semulajadi yang saya amalkan ini saya makan Alfalfa Complex 10 biji sehari pun saya tak takut kerana supplement yang saya ambil ini cepat larut. Saya tak perlu risau ambil lebih pun tidak memudaratkan .Supplement semulajadi dari Shaklee ini memang 100% semulajadi.

Contohnya seperti ESP daripada kacang soya, Vivix dari anggur Muscadine, Collagen dari sisik ikan merah, Herb-Lax dari daun senna, OmegaGuard dari minyak ikan laut dalam, Advance Joint Healt Tablet daripada jagung dan banyak lagi semuanya berasaskan 100% bahan semulajadi, mudah larut dan tiada kesan sampingan.

Sampai bila perlu amalkan supplement?

Jawapannya, terpulang kepada anda dan apa yang anda makan setiap hari, kalau anda rasa keperluan vitamin, mineral yang anda ambil setiap hari mencukupi macam gambar di bawah ini mungkin anda tak perlukan lagi mengamalkan supplement.


Rasa-rasanya cukup tak protein atau kalsium yang anda ambil setiap hari yang disarankan dalam gambar tu? Kalau anda selalu makan junkfood, fastfood dan processed food memang tak cukup nutrisi yang diperlukan oleh badan kita, kan? Selain daripada makanan, banyak lagi faktor penyebab kita tidak cukup nutrisi harian. Antaranya gaya hidup yang boleh merosakkan tubuh badan kita seperti terlampau sibuk, stress berpanjangan, pencemaran udara, asap rokok, radiasi dan banyak lagi.

Untuk kekal sihat sentiasa, supplement sebenarnya boleh membantu mengatasi masalah yang saya sebutkan di atas ini untuk jangka masa yang panjang. Sebelum kita terpaksa mengamalkan ubat-ubatan yang berasaskan dadah ini baguslah kita mengamalkan supplement untuk pastikan badan kita cukup nutrisi  pada masa akan datang .

Kalau anda nak tahu kebanyakan orang berpengaruh dan berpangkat di dalam Malaysia ni contohnya bekas perdana menteri kita Tun Mahathir Mohamad juga telah mengamalkan supplement semulajadi dari usia muda lagi, cuba kita perhatikan dari segi permikiran beliau, fizikal memang jelas sekali masih segar dan bertenaga jikalau di bandingkan dengan orang tua yang tidak mengamalkan supplement mudah nanyuk, pelupa padahal baru berusia 60-an.

Supplement Shaklee beri kesan kesihatan yang baik kepada saya?

Jawapannya adalah YA.


Saya berharap info kali ini dapat menyelesaikan isu permasalahan salah faham kita mengenai ubat dan supplement ini dan dapat memberikan manfaat kepada kita semua.

Berminat? Ayuh hubungi saya.

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

PENGHANTARAN

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Kluang. Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda. Tempoh normal untuk penghantaran ialah 1-5 hari bekerja.

PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313)
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram 018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit? Klik imej dibawah.

 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat

 

Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau pendaftaran sebagai ahli Shaklee.

 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (ije)
SMS/WhatsApp : 018-270 4872
FB Page: Vitamin Suci

2 comments:

Kakzakie said...

Lengkap!
Terpulang pada diri masing-masing mana yg jadi pilihan:)

Akif Imtiyaz said...

Fuhh menarik..yg ni mmg kena baca dan hadam betul2 ni