19 September 2015

Kurus: Nak Pilih OmegaGuard Atau Lecithin?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Sejak saya berkecimpung dengan Shaklee, set yang laku keras ialah SET KURUS SHAKLEE. Sebab saya maintain slim berat 45-47kg (dah lama tak timbang, tapi seluar saiz 26 masih longgar, maknanya x berubah banyak kalau naik atau turun). Kali terakhir timbang sebelum puasa 2015 iaitu 47kg. Awal Syawal turun sikit jadi 45kg. Dah 2 bulan tak timbang. Asal perut tak buncit, saya kategorikan saya belum gemuk. Hehe.

Ramai tanya saya perbezaan Lecithin dan OmegaGuard. Hari ini saya kupaskan kedua-dua vitamin ini. Fungsi mereka sama iaitu bertindak mengemulsikan lemak. Tapi banyak perbezaan. Jom baca sampai habis.

Apa itu Lecithin?

Lecithin adalah makanan super semulajadi yang hebat seperti mana kebanyakan supplement yang digabungkan di dalam satu kapsul kerana ianya membekalkan gabungan lemak yang bernutrisi dan sesetengah vitamin B. Orang ramai menggunakan supplement Lecithin sejak berdekad lalu. 

Sumber terbaik Lecithin boleh ditemui di dalam kuning telur dan susu soya (serta otak haiwan, yang diambil sebagai makanan) tetapi kita tidak mampu untuk mengambil sumber Lecithin tersebut di dalam kuantiti yang diperlukan oleh keperluan harian kita. Ini adalah perkara yang sangat merugikan kerana Lecithin sangat berguna kepada hampir kebanyakan sel di dalam tubuh badan kita. Lecithin digunakan oleh tubuh badan kita dalam beberapa cara yang berbeza tetapi kebanyakan menggunakan supplement Lecithin terutamanya untuk kawalan kolestrol atau pun untuk meningkatkan minda.


Lecithin sebenarnya adalah campuran semulajadi phospholipid. Walaupun Lecithin bukanlah nutrien penting, ia mempunyai beberapa manfaat kesihatan yang menjadikan ianya bernilai termasuk sebagai sebahagian daripada rutin tambahan harian. Ia melindungi sel-sel anda dengan memudahkan pergerakan lemak, bahan buangan, nutrien dan ion dalam dan di luar sel-sel, sambil mengekalkan struktur sel yang kuat untuk mengekalkan bentuknya.

Faedah lain Lecithin

Menggalakkan penurunan berat badan yang sihat. Lecithin mempercepatkan pemecahan lemak, membantu keseluruhan proses dan hasilnya boleh meningkatkan metabolisme. Ia telah digunakan agak berkesan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat untuk menggalakkan penurunan berat badan. Terbaik dari semua kerana ia adalah semulajadi, Lecithin membolehkan badan kita untuk mengurangkan berat badan dengan betul tanpa bergantung kepada ubat-ubatan yang boleh menyebabkan kemudaratan di kawasan-kawasan lain kesihatan kita.

Merendahkan kolesterol. Manfaat Lecithin untuk menurunkan kolesterol yang terkenal kerana ia telah digunakan selama beberapa dekad dalam merawat pesakit dengan kolesterol tinggi. Ia mengawal aliran nutrien dalam dan di luar sel-sel anda dan mencegah pembentukan lemak pada dinding jantung, arteri dan otak dengan memecahkan lemak. Atas sebab ini, ia bukan sahaja faedah paras kolesterol, tetapi juga kesihatan kardiovaskular kita juga.

Penting untuk kesihatan hati. Doktor dan saintis telah dikenali untuk beberapa lama bahawa lesitin dan choline kedua-duanya adalah penting untuk fungsi hati dan kesihatan. Dengan mengekalkan lemak hati tersebar dalam air, lesitin dan choline boleh menghalang mereka daripada lemak terkumpul. Juga, kerana mereka mengawal aliran nutrien dalam dan di luar, mereka boleh dasarnya mengusir toksin dari hati anda sebelum mereka menyebabkan kemudaratan.

Kepentingan Lecithin

Asasnya, lecithin berfungsi sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin

Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
Kolin – satu komponen neurotransmitter.
Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

Kegunaan Lecithin

  • Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  • Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  • Membantu kawal paras triglycerides.
  • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.
Jom kenali OmegaGuard!

Kita sudah ketahui Lecithin boleh membantu untuk penurunan berat badan yang sihat serta merendahkan kolestrol. Bagaimana pula dengan Omega Guard? Diketahui Omega Guard adalah sumber asid lemak Omega-3 yang paling tinggi.

Hubungan antara Omega 3 dan berat badan yang terbukti - jika kita mahu untuk menurunkan berat badan dengan cara yang lebih mudah, pastikan kita memasukkan sumber asid lemak omega-3 minyak dalam diet kita.

Terdapat kajian mengenai banyak faedah omega-3, terutamanya yang melibatkan omega-3 dan penurunan berat badan. Seperti yang kita akan ketahui nanti, asid lemak Omega-3 tidak hanya membantu sebaliknya mereka lebih diperlukan dalam pembakaran lemak dan berat badan.

Kenapa OmegaGuard?

Kerana asid lemak omega-3 adalah asid lemak yang penting untuk fisiologi normal tubuh badan kita. Tubuh kita tidak boleh menghasilkan asid lemak Omega-3 sendiri, jadi kita perlu mendapatkan mereka daripada makanan atau makanan tambahan.

Ini adalah apa penyelidikan perubatan pepejal telah terbukti mengenai minyak Omega-3. Mereka membantu mengurangkan kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi dan merupakan bantuan yang sangat berharga dalam banyak penyakit seperti:

  1. diabetes
  2. sindrom usus (IBS)
  3. artritis reumatoid
  4. masalah kulit
  5. osteoporosis
  6. kemurungan
  7. ADHD (perhatian defisit hiperaktif gangguan)
  8. asma
  9. pelbagai jenis kanser (terutamanya payudara, kolon dan prostat kanser).
Oleh kerana kita sedang memberi tumpuan kepada kehilangan berat badan lebih mudah dengan bantuan asid lemak omega-3, di sini adalah apa yang kita perlu tahu mengenai

Omega 3 dan Manfaat kepada Berat Badan

  • Kandungan asid lemak Omega-3 EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic) menurunkan paras insulin kita, jadi apa-apa kalori tambahan yang kita makan akan dibakar untuk tenaga, bukannya disimpan sebagai lemak badan
  • Omega 3 minyak adalah anti-lipogenic (blok penyimpanan lemak dalam badan anda) dan meningkatkan kadar metabolik anda, jadi anda membakar lemak badan lebih cepat
  • Omega 3 asid lemak menyekat pengeluaran kortisol, hormon yang berkaitan dengan tekanan lemak simpanan yang juga menyebabkan anda menyimpan vs membakar kalori tambahan
  • Asid lemak omega-3 telah terbukti untuk meningkatkan aliran darah ke otot semasa bersenam, sekali gus meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lebih banyak lemak
  • Diet yang kaya dengan minyak omega-3 meningkatkan tahap gula dalam darah (hipoglisemia) dan hasilnya, kita mempunyai lebih banyak tenaga untuk menjalankan urusan seharian
  • Asid lemak omega-3 meningkatkan fungsi hati - organ lemak pengurusan anda
Sebagai nota sampingan, selain daripada faedah di atas Omega 3 asid lemak, terdapat beberapa faedah penting asid lemak lain yang anda perlu mengambil kira:

  1. Omega-6 asid lemak GLA (asid gamma-linolenik) meningkatkan tahap serotonin - bahan kimia otak yang membuat anda makan kurang menurunkan selera makan, rasa penuh dan berpuas hati lagi, dan kurang cenderung untuk overindulge
  2. Tonaline atau CLA (asid linoleik conjugated), asid lemak yang berlaku kurang dan kurang dalam daging dan produk tenusu hari ini, meningkatkan kadar di mana badan anda membakar deposit lemak dan membantu anda berkembang atau mengekalkan jisim otot anda.
Seperti yang kita telah baca, terdapat sambungan penting antara Omega 3 dan berat badan yang kita yang tidak harus diabaikan.

Keistimewaan OmegaGuard

Sumber asid lemak Omega-3 terbaik? Semestinya Omega Guard. Kerana terdapat pelbagai keistimewaan Omega Guard Shaklee

  • Melindungi jantung anda ~Ia membekalkan asid lemak omega -3 berpotensi ultratulen dengan spektrum penuh bergred farmaseutikal
  • Membantu mengurangkan risiko sakit jantung ~satu penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan asid lemak omega -3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
  • Ultratulen dan bergred Farmaseutikal ~Omega Guard dihasilkan melalui satu proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekatkan asid lemak omega -3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat dalam ikan
  • Minyak Ikan terbaik di dunia~mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dll. EPA menyihatkan jantung dan sendi, DHA penting bagi perkembangan dan fungsi-fungsi otak.
Teknologi penghasilan OmegaGuard

Selain tu, Omega Guard juga berdiri di atas standard yang bertaraf antarabangsa dengan
Omega Guard Shaklee dihasilkan menerusi kaedah teknologi terkini iaitu ultratulen bergred farmaseutikal. Maksudnya ia melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul yang dapat memekatkan asid lemak Omega3 paling tulen.

Teknologi ini dapat menyingkirkan bahan-bahan berbahaya yang terdapat dalam ikan seperti plumbum, arsenik, merkuri, etc. Kebanyakan jenama lain hanya menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Kaedah ini bukan hanya memusnahkan sesetengah nutrient malah tidak boleh menapis kandungan logam yg membahayakan kesihatan seperti plumbun,merkuri,etc . 

(Info tambahan didapati daripada nutrionist Shaklee, katanya tak semua pengeluar minyak ikan menggunakan penyulingan proprietari tiga molekul. Kalau ada pun hanya penyulingan 1x atau 2x sahaja. Kenapa? Sebab penyulingan proprietari tiga molekul ni merupakan satu proses yang mahal. Shaklee sahaja yg melalui penyulingan 3x sebab nak berikan yang terbaik untuk pembelinya)

Omega Guard Shaklee tidak diekstrak dari minyak hati ikan kerana di hati lah terdapat kandungan toksik tinggi. Minyak ikan Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk seperti sardin, mackerel, herring dan anchovies. Kalau kita rujuk jenis2 ikan dan tahap merkurinya, ikan-kan yg digunakan oleh Shaklee adalah ikan yg tahap merkurinya terendah. Dan kajian juga menunjukkan bahawa ikan air laut sejuk mengandungi asid lemak tidak tepu yg sangat tinggi berbanding ikan lain. Ditambah dgn proses penyulingan 3x, Omega Guard memang terbaik.

Omega guard (minyak ikan) Shaklee lengkap dgn 7 jenis asid lemak omega 3 yg perlu oleh badan iaitu DHA, EPA, HPA, ETA, SDA, DPA. Badan kita tak mampu menghasilkan asid lemak perlu ni utk proses metabolisme,etc.. Jadi kena dapatkan dari sumber makanan dan suplemen EPA..

Satu sajian Omega guard Shaklee (Recommended daily serving is 3 capsules) membekalkan 900mg asid lemak omega 3 yg perlu ie EPA dan DHA. 

Akhir sekali, soalan yang perlu dijawab.

Mana satu nak pilih antara OmegaGuard dan Lecithin?

Senang je jawapannnya. Nak sampai stesen turunkan berat badan dengan naik kapal terbang, ambillah OmegaGuard. Nak naik kereta, ambillah Lecithin.

Agak-agak apa beza perjalanan kita menggunakan kapal terbang dengan kereta ye? Apa beza dari segi masa? Apa beza dari segi jarak? Apa beza dari segi bajet?

JAWAPANNYA.

Ambillah kereta (Lecithin)
Kalau rasa nak ambil masa jalan-jalan makan angin rileks-rileks.
Kalau rasa nak makan angin dengan jarak yang jauh.
Kalau rasa poket tak berapa nak tebal.

Ambillah kapal terbang (OmegaGuard)
Kalau rasa nak cepat sampai ni, malas nak menunggu lama-lama.
Kalau rasa malas lah nak duduk lama-lama.
Kalau rasa poket tu mampu.

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

PENGHANTARAN

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Kluang. Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda. Tempoh normal untuk penghantaran ialah 1-5 hari bekerja.

PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313)
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram 018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit? Klik imej dibawah.

 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat

 

Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau pendaftaran sebagai ahli Shaklee.

 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (ije)
SMS/WhatsApp : 018-270 4872
FB Page: Vitamin Suci
Instagram : @vitaminsuci

No comments: