a

28 June 2016

4 Tips Mudah Nak Kurus

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Jadi, hari ini saya nak kongsikan tentang vitamin kurus yang popular. Sumber utama entry saya pada hari ini adalah daripada blog freevitamin. Nak kurus kena ada caranya. Sebab saya perempuan, saya beri perumpamaan ini:
Orang kata perempuan susah nak turun berat. Lagi-lagi lepas bersalin. Namun alhamdulillah, berkat usaha dengan vitamin Shaklee; saya dapat menyusukan anak sepenuhnya (walau bekerja) dan bila menyusu (walau makan banyak sebab asyik lapar), berat saya boleh turun macam zaman anak dara. Suami pun puji body mantap (walau anak 3). Kata orang body gempal sedap nak peluk (walau sebenarnya ia adalah ayat sedap hati). Body lansing la sedap nak rangkul. Mata pun sedap je nak tilik. Kita pun confident.
OK. Berbalik kepada kisah KURUS, nak kurus mesti ada cara. Hari ni saya bongkarkan semuanya pada anda. Yang tinggal anda nak buat ialah; dapatkan vitamin Shaklee dan disiplin! Mudah kan?

Info 1: Senaman vs diet


Ramai salah sangka untuk turunkan berat badan 80% senaman dan 20% diet. Tetapi cara yang betul adalah 80% diet dan 20% senaman. Sebelum anda bermula diet, anda kena reset minda anda. Apa-apa menu yang anda amalkan selama ni yang bikin badan anda naik, kena tinggalkan. Ini adalah fresh start. Mulakan diet baru untuk bantu anda turun berat.

Ini kerana mereka yang mempunyai berat badan berlebihan mengambil kalori 3 kali ganda dari apa yang tubuh mereka perlukan sebenarnya. Sebagai contoh:
  • Untuk bakar 600 kalori anda kena jogging 1 jam
  • 2 keping roti canai bersamaan 600 kalori
  • Mana lagi senang? elak makan roti canai 2 keping atau makan roti canai 2 keping kemudian jogging 1 jam untuk bakar 600 kalori tu? 
Saya tahu jawapan di minda anda. ELAK MAKAN ROTI CANAI 2 KEPING! Sebab tu diet lebih penting daripada senaman! OK dah faham ye? Kita adalah apa yang kita makan. Habis tu kenapa perlukan vitamin? Vitamin ialah makanan tambahan untuk menyokong keperluan zat badan kita. Contohnya, takkan hari-hari nak makan ubat julap sebab sembelit teruk. Jadi, pengambilan vitamin untuk lancarkan pembuangan lebih baik untuk diamalkan.

Info 2: Vitamin untuk kurus

Bertitik tolak dari situ saya rasa adalah penting untuk membantu mereka yang ingin menurunkan berat badan mendapat panduan lengkap cara makan set kurus dan menu harian yang wajib diikuti untuk turun berat. 

Bagi tujuan ni, saya simulasikan penggunaan semua produk dalam set kurus. Untuk pengetahuan anda, set kurus Shaklee terdiri daripada 7 vitamin
  • Cinch Shake Mix, Cinch Energy Tea, Alfalfa Complex, Herblax dan Lecithin
  • ESP dan OmegaGuard lebih sesuai digunakan jika anda menyusu badan kerana mempunyai manfaat tambahan terhadap penyusuan dan IQ bayi. 
Berikut merupakan fungsi asas setiap produk:
  • Detoks - Herb-Lax dan Alfalfa Complex
  • Singkirkan Lemak - Lecithin dan OmegaGuard
  • Diet sihat -  Cinch Shake Mix, ESP dan Cinch Energy Tea
Paling utama, anda perlu tahu berapa BMR dan DCR beliau. Boleh rujuk SINI untuk mempelajarinya. Sesudah mengetahui DCR anda, mari kita mulakan langkah pertama. Iaitu menggabungkan supplement tersebut dan teknik menurunkan berat badan yang betul seterusnya mencapai objektif mendapatkan kalori defisit setiap hari.

Info 3 : Kenapa mesti ambil vitamin?

Pertama sekali anda kena tahu matlamat kita menggunakan supplement semulajadi adalah supaya berat kita cepat turun secara semulajadi. Contoh berat turun secara semulajadi tu macam mana? Turun berat secara semulajadi ni tidak melibatkan steroid atau bahan yang kimia yang membuatkan metabolisma badan naik mendadak seperti sibutramine.

Bagaimana setiap produk membantu turun berat? Perlu diketahui matlamat kita adalah mendapatkan kalori defisit setiap hari. Makanan ruji harian kita membekalkan sedikit tenaga tetapi banyak kalori. Lemak terbentuk dari kalori yang berlebihan. Tambahan pula aktiviti harian kita hanya perlukan sedikit kalori. 

Sebagai contoh waktu siang, kita hanya perlu 400 kalori tetapi masa makan tengah hari kita makan 500 kalori  dan makan malam kita tambah lagi 1000 kalori sebab makan Big Mac McD dan Coke disamping kentang goreng yang enak. Sedap tapi kalori berlebihan ni yang akan disimpan sebagai simpanan tenaga dalam bentuk lemak untuk kegunaan kemudian hari. Bab tu yang tak enak. Betul kan?

Saya ialah ibu anak 3 dan cuma ambil OmegaGuard serta Alfalfa Complex secara konsisten. Saya boleh kekalkan berat badan 45 - 47 kg dengan tinggi 156cm. Saya bersukan? Tak sempat! Saya hanya melakukan rutin harian di rumah (kemas, basuh, sapu) dan sebagai cikgu, tangga adalah alat senaman saya. 


berat sama tapi saiz berbeza

Info 4 :Bagaimana tingkatkan metabolisme?

Salah satu cara untuk meninggikan kadar metabolisma adalah membesarkan saiz otot. Tapi bukanlah seperti orang bina badan. Maksud membesarkan otot adalah banyakkan aktiviti fizikal. Kerana otot memerlukan tenaga untuk bekerja. Lagi besar otot lagi banyak kalori dibakar dalam 1 masa. 

Tenaga kita datang dari makanan dan lemak. Jika kita makan banyak tapi rendah kalori, perut akan sentiasa kenyang tetapi badan akan mengurai lemak lama anda untuk ditukarkan kepada tenaga. Makanan rendah kalori tapi mengenyangkan adalah makanan berserat seperti buah dan sayur dan juga protein. Makanan tak mengenyangkan tapi banyak kalori adalah karbohidrat seperti gula, nasi dan roti. Air kotak, tin dan botol terutamanya. Ambil air ini dan diet anda akan gagal melainkan anda bakar kalori tersebut.

Turun berat dengan Shaklee adalah turun berat semulajadi. Ia tidak merosakkan metabolisma badan anda secara paksaan seperti ubat kurus. Sebab itu sebahagian ubat kurus diletakkan steroid untuk merangsang metabolisma anda secara tidak semulajadi dan jika anda berhenti guna tapi masih tidak mengubah gaya hidup, berat anda akan bertambah semula.

Jadi, jom ubah gaya hidup gaya Shaklee dan rasai pengalaman energetik semasa turun berat. Untuk lihat mereka yang dah berjaya melalui set kurus Shaklee dan menjadi inspirasi anda boleh klik link bawah. Boleh cuba set mereka cuba dengan syarat latar belakang anda sama la. Kalau anda belum kahwin dan sibuk dengan kerja tanpa ada masa bersenam tapi nak cuba set kurus ibu menyusu, tu tak tepat tu. Kena pilih tepat dengan rutin harian anda ye. Suka saya untuk anda mencuba set kurus yang lengkap supaya kesannya cepat nampak dan awesome. Klik untuk lihat testimoni set kurus!

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 


Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

27 June 2016

Cara Mudah Kira Kalori Untuk Tambah Atau Turun Berat

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Ramai orang ingin turunkan berat badan cara mudah dan cepat. Tapi tak ramai yang faham kenapa berat mereka berlebihan. Jadi nak kongsi la sikit ilmu yang ada. Selalu kita tertanya sendiri; kenapa berat sangat? kenapa tak turun-turun?

Cuba jawab soalan ni. "Adakah rutin harian anda melibatkan banyak aktiviti fizikal?". 90% akan jawab tak. Kebanyakan kita akan duduk di meja pejabat di dalam bilik ada aircond. Kita pelik kenapa badan kita makin bambam sedangkan kita makan sama je kuantiti. macam zaman study dulu. Teruskan pembacaan jika nak tahu sebabnya.

Untuk menurunkan berat badan anda, apa yang paling penting adalah mengawal segala keperluan badan dan mengira! Kira keperluan kalori badan, kira pengambilan kalori badan dan kira anggaran defisit kalori. Hari ini kita berlajar matematik! 

Basal Metabolic Rate (BMR)

Mula-mula kita kira yang paling asas iaitu Basal Metabolic Rate (BMR). Bagi mereka yang tidak tahu BMR ini merupakan jumlah kalori minimum yang diperlukan oleh badan kita untuk hidup. Jumlah BMR setiap individu adalah berbeza bergantung kepada berat, tinggi dan umur.

Sifirnya:

  • Lelaki: BMR = 10 x weight (kg) + 6.25 x height (cm) – 5 x age (years) + 5
  • Perempuan: BMR = 10 x weight (kg) + 6.25 x height (cm) – 5 x age (years) – 161
Paling mudah saya kirakan BMR saya supaya anda semua lebih faham pengiraannya. Berat saya 45kg, tinggi 156cm dan umur 30.

Hasilnya  : 10 x 45 +  6.25 x 156 - 5 x 30 = 1275

Daily Calorie Requirement (DCR)

Selepas dapat BMR kita cari pula Daily Calorie Requirement. BMR adalah kiraan jumlah makanan/kalori yang diperlukan badan kita mengikut ketinggian dan dan berat manakala DCR merupakan jumlah kalori harian bergantung kepada aktiviti dan keaktifan kita sepanjang hari. Cara mengira DCR adalah dengan mendarabkan jumlah BMR tadi kepada unit keaktifan kita. Gunakan maklumat di bawah ini berdasarkan senaman anda :

  1. BMR x 1.2 (kurang atau tiada senaman, kerja di meja)
  2. BMR x 1.375 (senaman ringan/bersukan 1-3 hari/minggu)
  3. BMR x 1.55 (senaman sederhana/bersukan 3-5 hari/minggu)
  4. BMR x 1.725 (senaman berat/bersukan 6-7 hari/minggu)
  5. BMR x 1.9 (senaman berat setiap hari/bersukan dan latihan fizikal atau 2x sehari seperti pelumba maraton)
BMR saya tadi  1275 kalori dan saya dalam kategori 2 iaitu senaman ringan / bersukan 1-3 hari seminggu. Maklumlah cikgu, hari-hari naik tangga 3 tingkat. Ulang 3 kali naik turun sebab setiap hari ada 3 kelas. Maknanya sehari saya naik tangga 18 tingkat bangunan.

Maka saya hanya perlukan  1275 X 1.375 = 1753 kalori (DCR saya sehari)

Dengan ketinggian dan berat, badan saya memerlukan 1753 kalori mengikut keaktifan saya. 

Bagaimana kekalkan berat?

Sekiranya saya mahu mengekalkan berat badan, maka saya mantain pengambilan 1753 kalori sehari. Macam mana nak tahu? Senang saja. Anda cuba kira pengambilan makanan anda dari pagi hingga malam. Sekiranya saya makan lebih dari 1753 kalori sehari makan berat saya akan bertambah.
 
Ok. Di atas adalah bagai mana mengira BMR dan DCR. Jika kekal kan DCR maka berat anda akan kekal. 

Bagaimana turunkan berat?

Tapi bagaimana mahu menurunkan berat? Jika kita mahu menurunkan berat kita perlu ciptakan kalori defisit. Apa itu kalori defisit?

Kalori Defisit
 
Kalori defisit merupakan defisit daripada dua nilai (nilai kalori keluar dan nilai kalori masuk), apabila nilai kalori keluar lebih tinggi daripada kalori masuk. Mari saya tunjukkan bagaimana untuk mendapatkan kiraan defisit.

1753 kalori (masuk) - 1753 (keluar) = maka defisit kalori saya ada kosong (0)
Sekiranya saya makan berlebihan sebagai contoh 1900 kalori, maka 1900 kalori - 1753kalori = (+)147 kalori

Memang nampak pertambahan 147 kalori tu macam sikit je kan? Tapi kalau lama-lama disimpan maka ia akan jadi bukit. Maka tercipta berat badan yang tidak diingini. Namun sekiranya saya rajin dan berlari di gym selama 15 minit dan membakar 147 kalori itu, maka saya selamat dan berat saya kekal tanpa penambahan.

Macam mana nak turun berat? Apa yang penting adalah kombinasi diet dan juga senaman. Ok saya kirakan. Keperluan saya adalah 1753 kalori. Sekiranya saya hanya makan 1500 kalori maka dengan berdiet kalori sahaja sahaja boleh dapat defisit.

1500 kalori - 1753 kalori = 253 kalori defisit

Dan sekiranya saya bersenam dan membakar 400 kalori tambahan maka untuk hari tu sahaja saya untung dalam (400 kalori + 253 kalori) 653 kalori defisit. Banyak!

Ok mesti ramai yang tertanya-tanya dengan 653 dekalori defisit itu berapa kg saya boleh turun? sekali lagi saya nasihatkan, nak menurunkan berat ni bukan kerja sehari. Berpuluh-pulah tahun kita dengan berat kita dan bertahun kita bina lemak badan tu, mustahil kita hilangkannya dalam sehari atau seminggu. Tapi ada caranya teruskan membaca.

Sekiranya kita mahu turun 1 kg berat badan kita perlu membakar 7700 kalori. Oleh itu sekiranya anda dapat mencipta 550 kalori defisit sehari, maka anda memerlukan 14 hari (dua minggu) untuk mengurangan sekilo.

• Hari 1 :  [-] 550kalori.
• Hari 2 :  [-] 550 kalori.
• Hari 3 : [-] 550 kalori.
• Hari 6 :  [-] 550 kalori.
• Hari 7 :  [-] 550 kalori.
• Hari 8 : [-] 550 kalori.
• Hari 9 :  [-] 550 kalori.
• Hari 10 :  [-] 550 kalori.
• Hari 11 : [-] 550 kalori.
• Hari 12 :  [-] 550 kalori.
• Hari 13 : [-] 550 kalori.
• Hari 14 :  [-] 550 kalori.

Jumlah kalori defisit terkumpul : 14 X 550 = 7700kalori (1kg)

Nampak macam susah tapi sebenarnya tidak. Sekiranya anda berdiet dan bersenam anda boleh mendapat defisit melebih 550 sehari. Tapi ingat. Jumlah pengambilan kalori ketika berdiet tidak boleh kurang daripada BMR kita. Sebagai contoh saya tidak boleh mengambil makanan dan kalori kurang daripada 1275 kalori kerana ia akan membawa kemudaratan kepada kesihatan.

Nah, sekarang anda dah faham mengapa berat badan anda  bertambah lepas masuk zaman bekerja. Zaman belajar mungkin unit keaktifan kita 1.55 tetapi bila bekerja unit keaktifan kita adalah 1.2. Maka saiz kalori yang kita ambil secara rutin sejak dulu mengakibatkan pertambahan berat bila masuk zaman bekerja. Plus bila dah beranak pinak. sedih sedih..

Untuk dapatkan kalori defisit yang banyak :

Nak tahu lebih lanjut? Klik KURUS

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 


Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

26 June 2016

Rawat Tekanan Darah Tinggi (11 Testimonial)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada 27 Mei 2016 saya selamat melahirkan anak ke-3. Alhamdulillah. Namun, pada 29 Mei 2016, saya dikejutkan dengan kematian ayah mertua. Bergegas capai kain baju dan keperluan mana yang terlintas di kepala dan balik kampung. Vitamin Shaklee pun saya main ambil je tak tengok dah untuk kegunaan pantang ke, kurus ke, sembelit ke. Kira pantas laju habis! Jadinya berpantang di kampung la saya. 

Biasalah ibu berpantang ditambah dengan kematian ayah mertua; saya dan suami tidur lewat. Berbual kisah kami dan arwah, menyusukan bayi kecil. Hampir jam 4.30 pagi baru kami betul-betul tidur. 

Jam 6 pagi kalut bangun mandi sebab nurse kat kampung datang awal. Bila nurse datang, tekanan darah saya tinggi. Tak pernah hayat tekanan darah tinggi. Siap naik ambulans pergi ke klinik kesihatan desa untuk pemeriksaan doktor. Ajaibnya, doktor cek tekanan darah normal. Lega ibu dalam pantang sebab taknak masuk wad. Jadi saya simpulkan, tekanan darah saya naik sebab tak cukup rehat dan faktor pemakanan.

Balik rumah, terus korek vitamin Shaklee yang ada. Mujur terbawa Garlic Complex, sesuai untuk stabilkan tekanan darah. Panjang introduction, jadi fahamlah semua bahawasanya hari ini saya nak kongsi info tentang darah tinggi. Hehe.

Apa itu darah tinggi?


Penyakit Darah Tinggi atau “Hypertension” merupakan satu daripada penyakit yang banyak dihadapi oleh bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi juga oleh ramai manusia di seluruh dunia. Penyakit darah tinggi ini berlaku apabila tekanan di dalam saluran darah arteri sentiasa pada kadar yang tinggi daripada kadar biasa. Akibatnya, jantung pesakit itu terpaksa bekerja keras lebih daripada biasa dan jika keadaan ini berlarutan untuk jangka masa yang panjang, pesakit itu akan mengalami masalah-masalah kesihatan yang serius.

Bacaan tekanan darah
  


Terdapat dua jenis bacaan tekanan darah iaitu systolik dan diastolik
  • Kadar biasa untuk systolik (tekanan atas) adalah di antara 100 mmHg hingga 140 mmHg.
  • Kadar biasa untuk diastolik (tekanan bawah) pula adalah di antara 60 mmHg hingga 90 mmHg. 
Jikalau kadar kedua-dua bacaan tersebut sentiasa di luar kadar biasa untuk tempoh masa yang panjang, walaupun selepas berehat, maka seseorang itu disahkan menghidapi masalah penyakit darah tinggi.

Kategori penyakit darah tinggi

Penyakit darah tinggi terbahagi kepada dua iaitu:
  1. darah tinggi primermerujuk kepada darah tinggi yang tidak mempunyai punca-punca yang jelas dan darah tinggi primer dihidapi oleh hampir 95% pesakit-pesakit darah tinggi di seluruh dunia
  2. darah tinggi sekunder - selalunya disebabkan oleh penyakit-penyakit lain yang menjejaskan organ seperti buah pinggang, saluran darah atau jantung.

Mana-mana pesakit darah tinggi yang tidak mengawal penyakit ini dengan baik, pesakit tersebut mempunyai risiko yang tinggi untuk diserang angin ahmar (stroke), masalah saluran darah (aneurysm), serangan jantung (coronary heart attack) dan turut boleh menyebabkan penyakit buah pinggang yang kronik.

Statistik kes-kes penyakit darah tinggi di Malaysia

Menurut kajian oleh Persatuan Hipertensi Malaysia, didapati bahawa hampir 4.8 juta rakyat Malaysia menghidap penyakit darah tinggi dan sekurang-kurangnya 42% orang dewasa Malaysia yang berusia lebih dari 30 tahun menghidap penyakit darah tinggi. Apa yang lebih mengecewakan, tidak sampai 10% daripda jumlah pesakit darah tinggi di Malaysia yang dapat mengawal tekanan darah mereka untuk berada di dalam kadar yang dianggap sihat.



Punca penyakit darah tinggi

Walaupun penyebab sebenar penyakit darah tinggi masih belum dapat dikenalpasti, terdapat beberapa faktor yang telah dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Faktor-faktor ini didapati telah meninggikan risiko untuk mendapat penyakit darah tinggi. Di antara punca-punca utama yang dikenalpasti adalah:
  • faktor keturunan
  • usia yang meningkat
  • pemakanan yang tidak seimbang
  • kurang bersenam
  • berat badan yang berlebihan
  • pengambilan garam dan lemak atau minyak yang berlebihan di dalam diet
  • stres yang tinggi
  • penyakit-penyakit lain seperti hipertiroid, Sindrom Cushing, masalah buah pinggang dan sebagainya.

Selain dari itu, sikap suka makan berlebihan walaupun sudah kekenyangan turut boleh menyumbang kepada masalah penyakit darah tinggi. Malah, di dalam Islam kita dilarang daripada makan dengan cara berlebih-lebihan.

Firman Allah swt di dalam surah Al-A'raaf ayat 31:
“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat beribadat (atau mengerjakan solat) dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau-lampau; sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampaui batas.”

Tanda-tanda awal darah tinggi

Penyakit darah tinggi selalunya tidak mempunyai sebarang tanda-tanda awal. Malah, seseorang itu kebiasaannya didapati menghidapi penyakit darah tinggi selepas menjalani pemeriksaan kesihatan untuk sakit-sakit lain. Namun, terdapat pesakit darah tinggi yang mengadu mengalami pening kepala, vertigo, telinga berdengung atau berdesing, selalu pitam dan sebagainya.

Rawatan moden penyakit darah tinggi

Matlamat utama dalam rawatan penyakit darah tinggi adalah untuk mengawal kadar tekanan darah supaya tekanan darah tersebut senantiasa berada pada tahap normal atau biasa. Kebiasaannya, langkah pertama rawatan yang disyorkan oleh doktor adalah perubahan dalam cara hidup yang lebih aktif dan pengambilan makanan yang sihat dan seimbang. Malah penurunan berat badan dan berhenti merokok turut didapati sangat membantu untuk mengawal kadar tekanan darah tinggi buat ramai pesakit. Jikalau penyakit darah tinggi tidak dapat dikawal dengan langkah-langkah awal tersebut, pesakit turut diberi beberapa jenis ubat hospital yang berkesan untuk ramai pesakit dalam mengawal kadar tekanan darah.

Namun, kebergantungan kepada ubat yang mengandungi dadah secara berpanjangan akan mendatangkan kesan buruk ke dalam darah dan sistem badan itu sendiri. Lantas, ia boleh menyebabkan pesakit mengalami kesan kesihatan yang teruk untuk jangka masa panjang.

Apa Shakee boleh bantu?

Atas kesedaran tentang keburukan penggunaan dadah untuk jangka masa panjang, Shaklee menawarkan kaedah untuk mengurangkan kesan dan boleh mencegah seseorang daripada mempunyai masalah tekanan darah tinggi.

Set ini terdiri daripada 4 vitamin:
  1. Vivix - melindungi DNA, memperbaiki DNA dan memberi impak positif kepada pengawalan genetik. Melindungi dan menguangkan risiko penyakit berkaitan jantung. Membantu dalam proses penurunan berat badan. Meningkatkan kesihatan imun badan dan menggalakkan kesihatan keseluruhan.
  2. OmegaGuard - Omega 3 telah diuji dan terbukti dalam mengurangkan tekanan darah tinggi. Kajian terbaru dari American Heart Association Journal telah menunjukkan Omega 3 merendahkan tekanan darah berbanding orang yang tidak mengambilnya. Bertindak melancarkan saluran darah dan membuang kolesterol di dalam darah.
  3. Garlic Complex - membantu mengekalkan tekanan darah normal dan paras kolesterol. Menggalakkan kesihatan kardiovaskular. Menurunkan kolesterol LDL, trigliserida dan kelikatan darah
  4. CoQHeatlh Plus - selain untuk jantung yang sihat, kajian klinikal menunjukkan CoQ10 boleh mengurangkan tekanan darah dalam tempoh 4 - 12 minggu. CoQ10 berpotensi menurunkan tekanan darah sistolik sehingga 17 mm Hg dan tekanan darah diasolik sebanyak 10 mm Hg, tanpa kesan sampingan ketara. (**tiada stok sejak 2015 hingga artikel ini ditulis pada Jun 2016)
Apa kata pengguna?

Testimonial 1


Testimonial 2


Testimonial 3


Testimonial 4


Testimonial 5


Testimonial 6


Testimonial 7


Testimonial 8


Testimonial 9


Testimonial 10


Testimonial 11


JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 


Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

25 June 2016

Lecithin : 13 Kelebihan dan Keistimewaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Hari ini saya akan kongsikan 13 fakta best tentang Lecithin Shaklee. Sejak saya jadi pengedar Shaklee (Februari 2013), saban minggu pasti ada yang mencari Lecithin. Dengan manfaatnya yang banyak ditambah dengan harga yang murah, ramai yang amalkan Lecithin untuk kesihatan diri. Apa yang best Lecithin ni? Jom layan gambar dan baca fakta tentang Lecithin ni. Mesti anda tertarik! Wajib!

Lecithin
180 kapsul
Runcit RM52.50 tak termasuk pos

Asal usul Lecithin?

Untuk pengetahuan anda, Lecithin Shaklee adalah berasaskan soya dan bukan daripada haiwan. Satu kapsul Lecithin Shaklee adalah seberat 530mg dan bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan, kita memerlukan 4000mg sehari untuk ia berfungsi membakar / mengemulsikan / mengecilkan lemak-lemak di dalam badan kita.

Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’. Dalam kata ringkasnya, ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran.

Kenapa Lecithin untuk menurunkan berat badan?

Lecithin tak boleh dihasilkan oleh badan manusia; tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan kita. Lecithin boleh diperolehi melalui kuning telur, jagung serta biji kacang soya dan tahukah anda? 
Soybean is the richest cholesterol-free source of lecithin
13 kelebihan Lecithin Shaklee

Jom kita tengok 13 kelebihan Lecithin Shaklee yang berasaskan kacang soya ni
  1. Lecithin bertindak sebagai pelarut untuk kolestrol, triglycerides dan lemak yang lain. Ia membantu mencegah penyakit seperti tekanan darah tinggi, stroke, jantung serta arteri yang mengeras. Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan sehingga 6,000-7,000mg sehari jika berhadapan dengan masalah kesihatan yang sebegini.
  2. Kenapa mereka yang hendak menurunkan berat badan suka dan perlukan Lecithin ni? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat mudahnya ialah memecahkan lemak) dan Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecithin 4,000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  3. Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan. Tanpa lecitin yang mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti bahan kimia dari persekitaran tercemar, bahan metal, dadah, food additives, pesticides dan lain-lain yang mana semuanya menyebabkan membran sel mengeras dan menyukarkan proses penyerapan zat. Jadi dengan pengambilan Lecithin, pasti ianya keputusan yang bijak.
  4. Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.
  5. Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya, fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
  6. Lecitin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.
  7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7,000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan
  8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter; di mana ia menggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan menjadi punca insomnia.
  9. Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru-paru kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi mereka yang mempunyai alergi, hay fever, asma ,bronkitis dan emphysema.
  10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi sendi dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang serta sistem penghadaman.
  11. Lecithin adalah zat untuk kecantikan. Ianya perlu dalam menghasilkan rambut yang sihat, cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala menopause.
  13. Lecithin bersama unsur lain digunakan untuk menghasilkan BILE. BILE berfungsi mencairkan lemak. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat seperti vitamin A,D,E dan K ke dalam badan.
Nak baca testimonial pengguna Lecithin? KLIK SINI

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 


Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci